9e dag - Reisverslag uit Ourense, Spanje van Jean-Pierre Winne - WaarBenJij.nu 9e dag - Reisverslag uit Ourense, Spanje van Jean-Pierre Winne - WaarBenJij.nu

9e dag

Door: JoopenJP

Blijf op de hoogte en volg Jean-Pierre

23 Oktober 2008 | Spanje, Ourense

Het begint al weer goed als je zelfs de datum aan het vergeten bent dus daarom alleen de 9e dag als titel.

Nog even terugkomend op gisteravond in het truckershotel. We hadden een babylonische spraakverwarring met een duitse dame die we voor de 2x maal ontmoette. We hadden het over de kinderen en naar ik dacht ook over de klein kinderen, wat denk je zegt de dame ineens: "heb jij zulke kleine kinderen nog", blijkbaar kan dat dus niet zo als ik er nu uitzie? Ik dacht even na en zei:"nee mijn kinderen zijn al wat ouder want de kinderen waarover ik spreek zijn hun kinderen". Waarop de dame stelde dat zijn dus jou "enkel kinderen".
Wij hebben met zijn drieen nog heerlijk zitten eten. Met behulp van JP boekje ¨wat&hoe¨, in het Spaans komen we meestal te weten wat er op het menu staat, denk maar niet dat de kaart internationaal is.
Geen kennis van het Spaans kan je wel van alles voorgeschoteld krijgen. Dus bij ons niet dus. Wij zochten het op en kozen voor speenvarken en toen ons het bord werd gebracht lag het voorpootje bij mij en en het achterpootje bij JP of vice versa op ons bord. Dat was schrikken lag dat hele been van dat beest over ons bord, maar het was overheerlijk. Daarna naar bed en na een goede nachtrust en na een koffie en croissant op stap richting Lubian een kleine 10 km verder, op weg naar het station zoals al eerder besproken.
Toen we de afslag naar het station naderden en de weg insloegen down hill bemerkten we al snel dat dit station zijn laatste levensadem al lang geleden had uitgeblazen. Dus omkeren en weer upp hill richting het genoemde plaatsje.
Aldaar aangekomen hebben we eerst maar via het gemeentehuis onze zaken op het internet geplaatst en deze hebben jullie allemaal reeds kunnen lezen. Na gedane arbeid gaan we richting een lokale bar, er is er maar een, dus je begrijpt het al, geen al te grote plaats. Daar besloten we om de komende 20 km te overbruggen met behulp van een taxi, kosten 20 euro.
Deze bracht ons in gezapig tempo naar de A Gudiña en achteraf gezien was dit geen slechte keuze.

Ik zal het proberen uit te leggen.

Toen wij aankwamen na de taxi rit en na een korte rondloop door het dorp, begon het weer binnen een uur volkomen om te draaien.
De temperatuur zakte naar een kleine 5 graden de wind wakkerde aan en de regen geselde de straten en alle pelegrino´s die de stad inkwamen liepen erbij als verzopen katten.

Aangekomen rond 12.00 uur en moeten wachten tot 18.26 om weer verder te kunnen was eigenlijk nog het zwaarste wat we die dag hebben ondervonden.
Wij hebben deze dag in een lokaal cafe gezeten en gelegen en daar naar GTST gekeken, op zijn Spaans wel te verstaan, laat ik zeggen er zit niet veel verschil tussen die in Nederland en hier slechts de tijd, hier duurt het 3 uur.

Om 18.00 begeven wij ons naar het station en zien wij dat er op een kwartier drie treinen dienen te passeren waarvan een sneltrein..
De trein komt binnen rond 18.36 en wij kopen onze tickets aan boord, voor een uur reizen twee personen 35 euro. Waar die andere twee treinen zijn gebleven hebben we niet kunnen achterhalen er had toch een sneltrein moeten komen, hij is ons in ieder geval niet gepasseerd.
Zo is deze dag toch nog extreem duur geworden maar wij zijn er dan ook een 100 km meeverder geraakt, voor wandelaars is dit een dikke 3 dagen.
Na aankomst gaan we richting de Auberge. Deze is in Ourense gelegen nabij een kerk uit de 12e eeuw. Wij vinden de auberge niet een twee drie en daarom vragen wij aan een persoon, die als portier in een museum, zit waar de auberge is gelegen. Hij komt naar buiten rukt zijn jasje aan en gaat in looppas ons voor . Wij kunnen niet anders dan hem volgen ook in loopppas, maar dan wel met 10 kg op onze bult. Trap op en op, want het gaat steeds hoger, naderen we de auberge. We danken de persoon maar denken waarom niet wat trager waarom moest dit nu in looppas? In deze stad vinden we al copie´s van de kerk van Santiago je merkt aan alles dat we steeds dichterbij komen. Nog even een kleine uitstap gedaan naar een restaurant voor het menu del dia, prima voedzaam en deze keer ook goed. Na afloop weer terug naar de Auberge en daar de nacht flink snurkend doorgebracht. Dit alles verneem ik natuurlijk pas de volgende dag van JP. De grote boorsdoener is mijn kleine neusverstopping je moet tenslotte toch altijd een excuus kunnen geven.

Dit was de 9e dag.

Groeten,
Joop&JP

• 23 Oktober 2008 - 16:55

Mart:

Ja ja met de taxi, gaat wel lekker snel en je wordt niet nat.
    Buikjes weer gevuld en Santiago komt in zicht.
    We tellen de dagen af.
    Stap maar stevig door.