12e dag - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Jean-Pierre Winne - WaarBenJij.nu 12e dag - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Jean-Pierre Winne - WaarBenJij.nu

12e dag

Door: JoopenJP

Blijf op de hoogte en volg Jean-Pierre

25 Oktober 2008 | Spanje, Madrid

Zoals met alles maar vooral op de Camino worden dagen van twijfel, leed of andere duistere zaken afgewisseld met weer zonnige zaken.

Zo houdt onze St.Jaques alles in evenwicht. Dus al jullie ooit van plan zijn een Camino te gaan lopen twijfel nooit aan de goede afloop of je moet van nature al een heel slecht mens zijn maar dan loop je vermoedelijk ook geen Camino.

Vandaag merken we aan alles dat we door het lieflijke Galicie lopen alles is anders dan in de voorgaande provincies er is hier duidelijk meer welvaart alles is meer vezorgt. Alleen wij zijn nog steeds de zwervers van het verhaal hier voor. Nog nooit eerder zijn wij door mensen aangesproken of wij water nodig hadden, vandaag wel.
We mochten zelfs even binnenkomen bij iemand die volop bezig was aan de renovatie van een prachtig oud huis. We hebben ons zelf niet in spiegel bekeken, zagen wij er echt zo slecht verzorgd uit?
Het is vandaag weer een warme dag. Hierdoor voel je extra smerig, maar op een bepaald moment merk je dat zelf niet meer, het zweet stroomt rijkelijk over je lichaam en in je schoenen. Dus wanneer je de tijd krijgt, schoenen uit en drogen die voeten. Bij mij ligt er wat vel af maar met het gebruik van compeed pasta gaat het redelijk goed. Je trekt de schoenen met een klein pijnscheutje weer aan en doet je eerste stappen wat voorzichtig, daarna ben je weer helemaal het mannetje.

De halve dag loopt er al een hond met ons mee was waarschijnlijk gek op onze geur, een echte zwervershond dus. Hij wilde niet terug naar huis en toen wij stopten voor rust en wat voeding, dacht de hond ook voorzien te worden van wat lekkers. Daar dachten wij anders over en met een zwaai en een brul jaagden wij hem terug. De winkelier had gezien dat er met ons een hond opliep en bracht vanuit de zaak een wat kwabberig hoopje vlees mee om hiermee de hond te voeren, alleen de hond liet zich niet meer zien. Hij had zich geheel verontwaardigd terug getrokken.

Hierna onze weg vervolgd en langzaam aan naderden wij onze laatste rustplaats op deze prachtige Camino. De auberge leek voor ons wel een paleisje, douches met warm water, bankstel, cola automaat, kookplaat en nog veel meer goede dingen waar een mens van op knapt. De eerste gang was douchen, scheren en dan pas kleding wassen. Deze keer was alles omgedraaid.
We waren ineens weer zwerver af.

Na gedane zaken gingen we op weg naar beneden naar een bar aan de N525 en namen wij een fles Vino blanco, installeerden een tafeltje en twee stoelen op het terras voor de zaak en wij voelden ons als ... in Spanje.
De bar eigenaar vond ons maar een stel vreemde snuiters, maar genoot er wel van. Voor hem was het terras seizoen al een maand gesloten terwijl voor ons het niet lang genoeg kon duren. Het was op dat moment nog steeds zonnig en 22 graden.
Na het nuttigen van deze heerlijke fles gingen we naar binnen om te gaan eten, comer in het Spaans. Nu namen we een vino tinto en zo spoelden wij ons zwervers bestaan van slechts 1 dag weg. Daarna voldaan terug naar de auberge om te gaan slapen om de volgende morgen richting Santiago te lopen.
Ja nog slecht 18 km scheidden ons van deze plaats.

Groeten,
Jullie nieuwe mannen