13e dag 25oct - Reisverslag uit Santiago, Spanje van Jean-Pierre Winne - WaarBenJij.nu 13e dag 25oct - Reisverslag uit Santiago, Spanje van Jean-Pierre Winne - WaarBenJij.nu

13e dag 25oct

Door: JoopenJP

Blijf op de hoogte en volg Jean-Pierre

25 Oktober 2008 | Spanje, Santiago

Vandaag nog slechts 18 km, mis, ik vind dat te kort na een km kom ik tot de ontdekking dat ik mijn leesbril vergeten ben, dus terug ophalen maar.

Op deze manier wordt de dag toch wat langer. Deze dag is een wat vreemde het is de laatste dag van dit prachtige avontuur we gaan naar Santiago. Het is ook een dag van geen koffie. Geen bar zijn we tegen gekomen en dat is wel een beetje vervelend.

We hebben daarom het overlevingspakket maar aangesproken dat al 14 dagen in de rugzak zat. Twee meusli repen de man en 1 sinaasappel(deze was wel vers) redden ons door deze dag.
Op een bepaald moment zie je nog 7.998km op een Santiago paaltje en je vraagt je af waarom een zo vreemd getal waarom niet gewoonweg 8km.
Ook nu krijgen we het gevoel dat de afstand niet overeenkomt met de opgave maar geen Camino ganger die daar nu precies over maalt.

Langzaam zien we dit jaar Santiago vanuit een andere richting opdoemen en al speurend proberen we de 3 torens te zien van de kathedraal.
Daar zijn ze de drie kenmerkende torens die Santiago zijn gezicht geven. Daarmee zijn we er nog niet. Het naderen van Santiago valt niet mee, het blijft klimmen naar de stad. Door de ervaring weet ik nu dat dit veeal zwaarder is dan je zou verwachtten.

Het lijkt wel te bestaan uit een drietal steeds hoger gelegen niveaus die men moet opgaan. Men gaat dus letterlijk en figuurlijk op naar St. Jaques. Via een laatste oude steile straat komen we aan op het plein voor de grote kerk. Heerlijk om er weer te zijn en misschien klinkt het gek deze keer voelt het zelfs prima aan. We gaan de kerk even in daar is de mis net zijn einde aan het naderen. We geven onze Jaques een dikke kus op zijn achterhoofd en verdwijnen dan uit de kerk om een slaapplaats te zoeken.
Ook lopen wij even aan om onze compostello op te halen, het bewijs dat je deze tocht hebt gelopen volgens de daarvoor gestelde regels.

Voldaan maar wel licht uitgehongerd zitten wij hier nu de laatste berichtten naar jullie te maken. Dus weet wanneer je dit bericht leest wij op weg zijn naar een koud biertje en wat tappas.
Wat kan het leven toch mooi en simpel zijn.

Groetejes,
Van jullie weg..lopers
Joop&JP

• 25 Oktober 2008 - 17:26

Mart:

Einddoel bereikt, proficiat mannen.Slaap maar eens lekker uit, dat hebben jullie wel verdiend.
    Zondag rustdag.
    Tot maandagavond.

• 26 Oktober 2008 - 09:30

Remi:

proficiat dit is weer een tocht dat ze jullie niet meer kunnen ontnemen op naar de volgende of is dat nog niet aan de orde groetjes

• 26 Oktober 2008 - 09:40

Willy (ref):

proficiat met het gehalen van compostella

• 26 Oktober 2008 - 10:21

Yannick :

ha die opa en jp! proficiat dat jullie er zijn! Tot overmorgen! kus

• 26 Oktober 2008 - 10:24

Mandy:

Fantastisch om te lezen dat jullie avontuur weer zo geslaagd is geweest. De omstandigheden waren weer extreem maar dat liet jullie niet tegenhouden. Pa tot dinsdag aangezien jullie pas laat thuis zullen zijn. Op naar jullie volgend avontuur want dat hebben jullie vast al weer besproken, tijdens die lange kilometers.Kus van ons

• 26 Oktober 2008 - 10:38

Linda:

gefeliciteerd, jullie zijn er. geniet van de laatste dagen en rust maar lekker uit.