8e dag 20 october - Reisverslag uit Padornelo, Spanje van Jean-Pierre Winne - WaarBenJij.nu 8e dag 20 october - Reisverslag uit Padornelo, Spanje van Jean-Pierre Winne - WaarBenJij.nu

8e dag 20 october

Door: JoopenJP

Blijf op de hoogte en volg Jean-Pierre

21 Oktober 2008 | Spanje, Padornelo

De laatste grote bergetappe.

Eindelijk aangekomen bij een hotel voor truckers, dus het eten zal ook wel prima zijn. Maar laat ik niet te ver vooruitlopen het verhaal begint als volgt.

Om 08.00 hedenmorgen vertrokken, eerst brood halen en wel nog bij een echte bakker. Wij stapten binnen terwijl de oven nog volop draaide. Het vuur gloeide ons tegemoet. De warmte en de geur wierpen je terug in de tijd. De bakker was volop bezig het brood zowel in als uit de oven te nemen. Mijn jeugdjaren kwamen spontaan boven.

Daarna naar het postkantoor waar JP enkele postzegels ging halen, zonder dat komen ze nooit aan die postkaarten.

Nu de stad zien uit te komen dat is altijd lastig men vindt niet altijd de pijlen terug. Maar alles kwam goed en we trokken de bergen in jullie horen het goed wij zijn de meseta uit. De bergen zullen oplopen van 400 naar 1400 meter. Deze tocht gaat 9 uren duren afgelegde weg 30 km.
Het was vreemd maar beiden hadden we het gevoel in rondjes te lopen. Dat is mogelijk daar jullie moeten weten dat door de vele opnieuw gelegde wegen de pijlen niet altijd overeenkomen met de afgelegde weg dan wel in het boekje opgenomen route.
Ook ons boekje maakte ons soms niet veel wijzer, alles is heel summier.
Onderweg vele malen water getapt uit diverse fontinas, dat bleek deze dag heel belangrijk. Eindelijk bereiken wij een dorpje Requejo. Hier is een bar die tevens voorziet in levensmiddelen en ook als gokpaleis.(zie foto) Even iets korts over bars in Spanje men mag daar nog volop roken indien er een bordje staat dat dit is toegestaan naar mijn idee heeft men dit dus overal gedaan en dat is ook te zien en te ruiken. De peuken en overig afval ligt onder de toog en wordt eenmaals daags gekuist?????
Dus rokers onder ons ga naar Spanje!!!!!!.
Even terugkomend op dat barretje/winkel, ook daar mocht gerookt worden. Leuker kunnen we het niet maken. Hier nemen we onze koffie en bocadillo met als uitsmijter een koude Coca.
Wat ons daarna, toen we verder gingen wandelen nog te wachtten lag hadden wij niet verwacht. Hier gingen we omhoog naar 1400 meter. Een reuzenberg die ons de adem en ook de spieren ontnam. Stijf en kompleet uitgewoond kwam ik boven de beul stapte verder en ik kon niets anders doen dan volgen, zwijgend, tot de top waar ook JP een half uur voor pampus heeft gelegen.(zie foto) Op zo´n moment doen we de schoenen en sokken uit voor het drogen want deze zijn meestal redelijk vochtig. Na onze genoten welverdiende rust weer verder. We gaan door een tunnel van zo´n 400 meter met ons zaklampje aan. Aan het eind van de tunnel staat de Gardia Civil, Buenos Dias,signores en verder gingen we. Nog net niet strompelend bereikten wij het al eerder vernoemde hotel. Na een goed bad en lekkere tapas en een diner om 20.00 uur waren wij weer het mannetje doch om 21.00 uur lagen wij in coma.

Morgen weer wakker en verder tot binnenkort weer.

Naast me zit JP volop de films en fotos te verwerken ook die kunnen jullie weer volop bekijken en genieten maar.

Groeten,
Joop&JP

• 21 Oktober 2008 - 15:25

Mart:

Hallo bedevaartgangers,
    Als ik jullie verhalen lees, lijkt het wel een echte bedevaart, echt afzien dus.
    Na een dagje treinen, kunnen jullie de voettocht weer met volle moed voortzetten.
    Volhouden en geniet van de natuur.
    Groetjes uit SAS.

• 21 Oktober 2008 - 15:42

Wim En Corry:

Hallo mannen, als ik de verslagen lees, is de tocht een stuk zwaarder dan vorig jaar. Het is dus echt afzien. Na de wolven en beren nu ook nog een stukje oefenen in het stierenvechten. Ik zou de rode spullen maar goed verbergen, want je weet maar nooit of er een stier is die bijna het diploma heeft om naar de arena te gaan. We hopen dat het met de knietjes en de blaartjes goed afloopt en dat de stukjes op Joops hoofd weer snel aangroeien. Mooie foto's en video's. Veel sterkte en loopplezier.